teamgurramarcus

Av gurramarcus - 4 juli 2010 22:11

Dagen startade med regn och åska på morgonen med en ganska stark gradient vind från väst/nordväst. I takt med att solen började titta fram började vinden vrida över mot öst och sjöbrisen komma igång. Tyvärr orkade den inte riktigt att vinna över gradienten, utan de tog ut varandra vilket resulterade i svag vind från nord och i det här varma klimatet är trycket minimalt vilket inte gjorde det seglingsbart.

Vi fick istället en heldag på stranden. Imorgon är det första start klockan 09:00 och sista start är satt till 18:00 vilket betyder att det kan bli en lång dag.

Raceoffice

Signalflaggan på land och som alltid är meddelande flaggen uppe. Vi tror att de snart inte har en enda punkt i seglingföreskrifterna som de inte har ändrat!!

Imorgon är det bara att ge allt

Marcus

Av gurramarcus - 3 juli 2010 23:13

Även denna dag började med morgonjogg på stranden vid nio tiden. Sen hade vi ännu en slapp förmiddag eftersom vi hade eftermiddagssegling. Vid tre tiden satte de uppflagga D för våran grupp och då var det dags att gå ut.

Idag blev vi indelade i grupper (vi kom i silver) med 25 i varje, så kunskaperna i grupperna är väldigt jämlik, vilket gör att varje litet misstag straffar sig mycket. Detta märkte vi av ordentligt idag. Det var mest fart och taktik segling, vilket inte gynnade oss i den lite lättare vinden. Eftersom att vi har lite problem med farten. Kanske var det s å att vi åt lite för mycket mat igår på restaurangen.

Nu är det bara att sova, ladda och hoppas på lite mer vind till morgondagen.

Gurra

Av gurramarcus - 2 juli 2010 20:24

Lite bilder från Em

Det kommer fler med tiden..

Av gurramarcus - 2 juli 2010 19:47

En tuff morgon började klockan 08:30 med morgon jogg på stranden för att sedan avslutas med ett dopp i det salta havet.

Trots att sjöbrisen startade tidigare än vanligt valde tävlingsledningen att ta en sovmorgon och inte start för än vid halv två. Vilket gav oss chansen att bättra på brännan vid stranden! När vi väl kom utt hade vinden ökat mer än de andra dagarna, ca 10 m/s och med vågor som vär väldigt stora, trots det var vinden väldigt stabil. Linjen var tillskillnad från igår väldigt kort och gjorde det svårt att starta, vi lyckades inte med den bästa starten men seglade väldigt snabbt på både kryss och läns vilket gjorde att vi kom imål som 6:a i första racet. Andra racet var ungeför likadant och vi kom imål som 9:a men till vår förvåning fick vi en DNF i resultatet inne på land. Nu väntar vi på besked om vi får tillbaka vår placering, vilket är troligt då våra danska vänner vittnade med oss.

Till sista racet hade vinden mojnat och var inte lika stabil längre utan vred fram och tillbaka i takt med att sjöbrisen avtog. Eftera att vi vart här i fem dagar börjar vi se ett mönster på hur vinden uppför sig men det är väldigt svårt att förutse när det kommer.  Vi lyckades inte tajma vriden rätt och därför blev resultat därefter.

Det svåraste var kanske ändå när vi skulle ta oss ut och in från stranden, de stora vågorna bröt ganska sent och gjorde det svårt att ta upp båten. Men det är det värt för kortare utsegling till grymma seglingsförhållanden går inte att hitta! Det är helt klart det bästa skiffseglingarna vi har varit med om och stället är grymt!

//Marcus och Gurra

Av gurramarcus - 1 juli 2010 22:12

Första start var planerad 11:00 så jag trodde det skulle bli en lugn morgon, men rorsman mötet som började 9:30 varade i nästan en timme, så då blev min gröt kall. När jag hade slängt i mig gröten och slängt på mig kläderna sköt de upp racen eftersom sjöbrisen inte hade fyllt på ordentligt. Som tur var hittade vi en domarplattform, den används till den årliga världscup tävlingen i vindsurfing som går här. När vi suttit där ett tag kom det en snäll dam och påminde oss att vi hade glömt signa ut. Till slut kom vinden och flaggan åkte upp. Det var perfekta förhållanden för segling 8 m/s och 32 grader i luften. Vi genomförde fyra race. Det var ovant att segla mot 60 andra båtar i varje start. Seglingen gick bra så länge vi fick segla fritt, men vi hade problem i de tajta situationerna. Nu återstår det bara att sova och ladda om för morgondagen.

Av gurramarcus - 30 juni 2010 22:30

Nu har jag äntligen läst klart seglingsföreskrifterna och alla förberedelser med båten är klara och seglingen kändes bra på practice race idag.Man blir väldigt trött av all sol här nere så efter seglingen idag somnade jag och blev sen väckt tio minuter innan invigningen. Varje land blev presenterat för sig själva, det kändes lite konstigt att gå in där själva när många andraländer kom med nästan 20 pers. vårat granland i söder har nästan tio besättningar, men är långt ifrån störst nation.Nu är det dags att gå och lägga sig för att kunna göra bra race imorgon.Gurra

Av gurramarcus - 30 juni 2010 18:24

Efter nästan tio timmar sömn vaknade vi av värmen och att solen sken på blå himmel. Vi åt en stabil grötfrukost och fixade iordning båten inför tune up racet som skulle ha sin start vid 12. Vi gick ut vid 11 för att kunna hinna köra ett ordentligt pass innan racet. När klockan var långt över tolv och arrangörerna fortfarande inte hade gått ut på vattnet drog vi upp båten för att käka lunch. Då kunde vi också läsa att de flyttat starten från 12 till 14! Tune up racet som var ett enda stort 19er fleet på kanske 70-80 båtar, var som ett vanligt tune up race där de flesta startade på en minut innan start och där ingen seglade klart banan. De vill säga 3 varv på en kryss länsbana. Sjöbrisen som vi segla på var ganska stark idag, runt 8-9 m/s men eftersom det är så varmt är det inget tryck i vinden och det känns mer som 6-7 m/s..De andra dagarna har det framåt sen lunch tidig eftermiddag byggt upp stora åskmoln innåt land. Men idag blev det ingen åska utan endast ett vitt molntäcke över land, så idag sjöbrisen hållit ut längre.Imorgon är första tävlingsdagen, Marcus

Av gurramarcus - 30 juni 2010 18:20

Tanke var att segla två pass idag men det blev bara ett pass på vattnet och sedan kvällen till att mecka med båten. Tomas har splitsat om de flesta tampar i båten nu och försökt att lära oss hur man ska göra, men det är väldigt piligt!! Gurra försökte också och det gick ganska bra. Även om det tog lite mer tid än beräknat har vi nu optimerat båten inför tävlingarna.Vakten som vaktar båtarna på kvällarna blev lite misstänksam när vi kom ner så sent på kvällen och började fixa med båten och testa tamparna vi fixat, men Gurra lyckades lugna honom med några ord på spanska som nog var tur det för likt de flest här var han ingen höjdare på engelska.Nu är det sängen som gällerGodnatt!Marcus

Andra bloggar

Hur förbereder du dig bäst inför ditt mål i segling?
 Tränar i massor - det är mängden som avgör
 Tränar regelbundet och med någon tävling
 Träning och tävling i en blandning
 Bara tävla så man får rutin