teamgurramarcus

Av gurramarcus - 30 juni 2010 18:17

Efter knappt ett dygn i bilen kom vi ner framåt lunch till campingen och stranden som tävlingen utgick från. Vi riggade upp båten för att sedan äta lunch utanför stugan vi skulle bo i. Stranden som vi har båtarna på är flera kilometer lång så man behöver inte vara orolig för att det ska bli trångt även om det är 114 båtar anmälda! Det enda som skulle kunna vara ivägen är kitesurfarna som nästan flyger fram längs stranden.Efter att värmen började avta något, från 32 grader var vi klarar att åka ut på vattnet för att känna på båten och förhållanderna. Sjöbrisen som låg ganska stark när vi kom ut avtog snabbt då en åskby började byggas upp över land och sakta drog sig ut mot vattnet. Vinden vred runt 180 grader och började sakt öka igen. Efter dryga timman på vattnet åkte vi in mot stranden och vinden dog ut lagom tills vi kom upp på land.Det var anslaget att Sverige skulle mäta in klockan sex på eftermiddagen så vi riggade ner och när klockan var sex vi klara men mätplatsen var helt tomt på arrangörer, endast ett fåtal andra båtar som också skulle mäta in. Efter ett tag gav vi upp och gick för att frågade race office om vad som är fel –Vänta 15 min till så kommer hon som ska anasvara, svarar de snabbt. Men efter en halvtimme tröttnade vi på att vänta och gick för att äta middag. Tjugo i nio kom vi tillbaka och då hade precis de börjat med att plocka fram utrustningen, som självklart inte fungerade. Vid tio hade vi fått igenom allt (utan skrovet), det enda som behövdes fixas var en siffra som hade fel färg. Skrovet som ska vägas imorgon eftersom vågan inte var rätt kallibrerad..Marcus

Av gurramarcus - 26 juni 2010 22:03

Imorgon börjar jag och Gurra den 250 mil långa bilresan ner till Spanien, Sant Pere Pescador för att segla europa mästerskapet i 29er, som ligger strax norr om Barcelona.

Det är 114 båtar anmälda så det kommer bli riktigt tufft och mycket lärorikt!! Det verkar som om vädret är på vår sida med varmt och lagom med vind, men det kan ändra sig snabbt så vi får hoppas på det bästa.

Vi beräknas komma till klubben under måndagen och kommer troligtvis köra två pass under tisdag/onsdag innan tävlingarna börjar på torsdag!

Varma hälsningar

Marcus

Av gurramarcus - 23 juni 2010 10:03

Efter fyra dagar av segling i Stockholm är JSM slut, de flesta nöjda och KSSS gjorde ett bra jobb och fick det att fungera även om många var oroade för att det skulle bli trångt.

E-jolle herr hade varannan dag förmiddags start och varannan eftermiddags start, det blev lite kortare dagar på vattnet och lite mindre segling än vad det brukar vara vilket var synd. Vi var 80 deltagare och alla körde i ett fält vilket gjorde det trångt på banan och svårt att segla säkert.

Vi lyckades få ihop 9:e seglingar i lätt-mellanvind. Starterna gick bra och länsarna gick väldigt bra - vilket jag har haft lite svårt med innan så det är skönt att det börjar släppa och man kan börja tjäna många meter på kort tid!!

Totalt fick jag serien 8, 18, 16, 13, 21, 3, (39), 13, 7 som räckte till en 9:e plats!

Vilket jag är nöjd med med tanke på att jag seglat väldigt jämn förutom 39 som gick så fel det kunde gå, gulflagg-protester-matrialproblem men sånt händer. Nu blir det att fixa båten inför sommarens händels VM i Arkösund.

//Mackan

Av gurramarcus - 16 juni 2010 20:09

Hej,

Nu har jag varit dålig på att uppdatera bloggen på ett tag, de sista två veckorna i skolan har varit fullt upp! Men nu är det sommarlov och första veckan spenderade jag och Gurra i Polen.

Fyra dagar träning med fyra polska besättningar och en svensk, två ibland tre duktiga tränare med många bra ideer och tankar.

Vi bodde på ett relativt nytt hotell som var kanon och låg 20 meter från rampen, närmare kunde det inte bli! Tyvärr är mängden mat i Polen lite underskattad så de första dagarna var lite jobbiga men sedan blev det bättre.

Träningen avslutades med en tre dagars regatta som resultatmässigt inte kunde gått bättre! Men vi gjorde det svårt för oss i några race och gjorde missar som vi lärde oss mycket av.

Jag är väldigt nöjd med lägret och hade väldigt roligt!

På fredag morgon åker jag till Stockholm för att segla JSM i Saltsjöbaden i E-jolle!

Får se hur det går, får hoppas de tänkt ordentligt på logistiken för det är många båtar!

Av gurramarcus - 24 maj 2010 20:21

Efter en lördag med en dimma som släppte relativt snabbt fick vi igenom 4 race, tyvärr hade seglingsledningen inte det tempo som de lovade med 15 min mellan racen utan ibland kunde det gå så långt som en timme mellan racen. Men förhoppningsvis har de lärt sig nu (då startfartyget draggade flera gånger), och kan göra ett utmärkt arrangemang i sommar med VM.

Seglingarna gick bra och jag fick en serie på 7, 4, 5, 7 vilket jag är väldigt nöjd med eftersom jag lyckades segla med en hög jämn nivå.

På söndagen blev det bara ett race, knappt det eftersom vinden inte var stabil och dimman kom och gick, jag virrade bort mig lite i dimman och kom i mål på 19 plats som jag som tur var kunde ränka bort eftersom jag seglade stabilt i lördags.

Det resulterade i en 6:e plats totalt, som jag såklart är helnöjd med eftersom det är bästa placeringen hitills i e-jolle karriären!

Efter som jag har gjort två väldigt bra kval nu under våren så vägde det upp min mindre stabila höst. Det betyder att jag totalt på tankingen hamnade på en 14 plats, (13 bästa kille) som då gav mig den efterlängtade VM-platsen till sommarens höjdpunkt i Arksösund.

Direkt från Elitserien åkte jag och Gurra ner till Danmark, Kirteminde och sa vara med på Starmakers lägret, det avslutades men en Euro cup för 29ers.

Mer info kommer.

Av gurramarcus - 14 maj 2010 16:58

Idag blev det inga seglingar, och det var inte det vanliga att vi gick och väntade på vinden. För igad har det blåst hela dagen, mer och mindre men hela tiden tillräckligt för segling. Men tyvärr hade vi en tjock, tjock dimma, med en sikt på under 300 m, som blev tätare och tätare. Tillslut sköt de in oss på land och efter några timmars väntan med varierande sikt beslöt dem att det var slut för dagen - utan seglingar.

Tråkigt men nu gäller det bara att ladda om för imorgon ska det blåsa och räkna med många race!!

Av gurramarcus - 13 maj 2010 10:38

Strax åker jag och Gurra till Arkösund och Elitseriens fjärde och sista kvalet. Tanken är att köra ett lätt träningspass senare i eftermiddag.

Tävlingarna börja på fredag och eftersom lågtrycken avlöser varandra är vädret och vinden svår att förutse, som det ser ut nu blir det lättare vindar på fredag och mellan på lördag! Vad det en blir är vi taggade till tusen!!

Direkt på söndag åker vi ner till Danmark och kör segling på "dagtid", i projektet Starmakers. Lägret avslutas med en Europa cup nästa helg.

//Mackan

Av gurramarcus - 10 maj 2010 08:00

Efter helgens besvikelse tar vi nya tag inför sista kvalveckan för våren.

Måndag, träningsrace

Tisdag: Gym, cirkulation, fart/starter

Onsdag: Längrerace, packning

Tordsdag; lättare seglingspass i Arkösund + cirkulation

Fredag: Fullt ös!

Endast tre dagar i skolan den här veckan, sedan segling i 11 heldagar i rad!!

Andra bloggar

Hur förbereder du dig bäst inför ditt mål i segling?
 Tränar i massor - det är mängden som avgör
 Tränar regelbundet och med någon tävling
 Träning och tävling i en blandning
 Bara tävla så man får rutin