teamgurramarcus

Av gurramarcus - 6 oktober 2010 19:15

Två dagar med fullt häng har satt sin spår! Vi har kört tempoträningar för att hålla värmen uppe, man märker att senhösten är här och att vintern snart är påväg. Med Boathandling som fokus har vi fokuserat mycket på slag men även en del halvindar. T.ex gjorde vi en övning där vi hade en vanligt start, sedan tio stycken slag på signal. Vi gjorde detta gånger 10!! Alltså 100 slag i 8-10 m/s det kallar jag nötning, nu sitter slagen riktigt bra.

Vi körde även en del halvvind, trots att vi kört mycket med den snabba 29er så märkte jag att E-jollen inte är så dålig heller och jag fick ett par riktigt fina byar där båten bara flög fram och det iskalla vattnet sprutade upp på sidorna (oftast i ansiktet) men det var det värt!

//Mackan

Av gurramarcus - 4 oktober 2010 19:42

Tävlingarna avlöser varandra. I helgen är det Elitserie i e-jolle på vattnen utanför Gottskär.

Både jag och Gurra är riktigt revansch sugna efter förra kvalet så till helgen är det bara att ge allt!

För bästa resultat ska jag försöka hinna med 3-4 seglingspass + 2 konditions och ett styrkepass innan fredag. Det blir en tuff vecka men det behövs för att komma tillbaka in i rutinerna och enmanseglingen igen.

Av gurramarcus - 3 oktober 2010 22:07

Full fart med segling, mycket i skolan => riktigt dåligt med bloggen.

Vi har varit i salsjöbaden och seglat 29er på baggen. Som vanligt är vinden näst intill oläslig och vinden gör lite som den själv vill. Som exempel hade vi på en bog 50 graders skillnad mellan hög och låg på mindre än 5 minuter! kombinera det med upp till 3 m/s i skillnad i vindstyrka. Så kan ni tänka er vilka jätte stora vinklar det blev i en skiffbåt.

Vi lyckades inte hitta det perfekta spåret och hade en ganksa dålig första dag men låg ändå 4 med 11 poäng upp till 1, 2 och 3:an (som låg på samma poäng).

Vi taggade om och var riktigt revansch sugna till nästa dag och kammade hem fyra stycken spikar, som gav oss en andra plats totalt.

Det häftigaste minnet vi har från helgen var när vi rundade sista kryssmärket och hade en läns och sedan en slör till mål. Samtidigt vid kryssmärket rundar en 49er bakom, som vi inte tänker mer på då. Vi gör en riktigt bra läns och drar ifrån de andra 29erna. När vi rundade sista märket innan mål märker vi att vi fortfarande hade 49ern bakom om oss och vi lyckades med att hålla dem in i mål. Vilket vi också såg var ettan och senare totaltsegare av regattan. Snacka om att vi gjorde en riktigt grym läns!!

Av gurramarcus - 16 september 2010 23:18

Ikväll har vi kollat igenom matten inför första Matte C provet imorgon. Vi har även hunnit med att se ett par mer eller mindre vilda debatter mellan blocken på Tv4. Tidigare idag hade vi ett skolval som ska fungera som ett "mini-val", på lördag får vi se sammanställningen i lokaltidningen.

Av gurramarcus - 13 september 2010 18:00

Hemma från en helg full av överraskningar. Där jag fick se många besvikna miner och en del glada. En dag på baggen är inget annat lik, då vinden är väldigt svår att förutse pga. de höga berg/träd som är runt om.

Jag lyckades inte med några topplaceringar utan med lite för många OK placeringar och två lite sämre. Men i det långa loppet lönar sig det att vara jämn.

Nu är det 29er som gäller inför Höstens första 29er kval till UVM i Kroatien.

Av gurramarcus - 6 september 2010 22:00

Idag körde vi vindsurfning med klassen på Kona center i Motala. Vi körde med Kona brädor men tyvärr blåste det inte mer en 4-5 knop så det blev inga planingar..Men det var riktig skoj ändå och vädret var grymt! Så vi avslutade dagen med att doppa oss, något bad blev det inte, så varmt var det inte!

Nästa vecka på torsdag ska vi vindsurfa igen fast med seglarna, då ska vi även ha en tävling. Då får vi hoppas det blåser mer så det blir lite action!!

Av gurramarcus - 25 augusti 2010 21:05

Nu när de två första passen på vattnet är avklarade kan man inte ge annat än topp betyg!! En till tre meter höga "havsvågor" 7-15 m/s båda dagarna, full fart! Det i kombination med att vi om vi skulle vilja kan stanna innanför udden och få insjövrid och platt vatten. Kan man ha det bättre? Nu när man inte varit i Motala på länge  glömmer man hur bra det är.

I helgen är det första elitserien (kval till landslaget), i Kullavik. Bara att maxa och ge allt!

Glöm inte att komma upp på E-jolle lägret nästa helg 4-5 september och testa "arenan" själv. Se www.motalaseglargymnaisum.com

Marcus

Av gurramarcus - 23 augusti 2010 13:34

Nu har jag varit i Motala i ungefär 24 timmar och hunnit med nästan allt innan skolan och seglingen dra igång igen. Vad det preliminära schemat visar ser det riktigt bra ut! med mycket träningsmöjligheter vilket jag och gurra kommer behöva om vi ska klrara av en höst till med två båtar. Det gäller att höja nivå ytterligare några snäpp för att målen ska nås. Som även den här sässongen kommer vara att vinna kvalen i 29er för att få segla UVM.

Båten är riggad, först löppasset avklarat, likaså första napolibesöket, nu väntar bara en anayl att skriva ang sässongen sedan nya mål som ska sättas.

NU kör vi till 100%

Marcus

Andra bloggar

Hur förbereder du dig bäst inför ditt mål i segling?
 Tränar i massor - det är mängden som avgör
 Tränar regelbundet och med någon tävling
 Träning och tävling i en blandning
 Bara tävla så man får rutin