teamgurramarcus

Av gurramarcus - 26 oktober 2010 22:17

Inte första sidan den här gången men en artikel i MvT (Motala och Vadstena tidning) blev det efter helgens läger med 29ern.

Läs mer på:

Av gurramarcus - 24 oktober 2010 22:45

Den här helgen har bara handlat om en sak, SEGLING!!

Efter att ha kört E-jolle på fredagen valde jag och Gurra att köra 29er på helgen istället. På lördagen startade vi vid nio med genomgång och lite lägerinfo. Tränare var Rasmus Bergström och Jonas Linderg, båda riktigt meriterade och duktiga 49er seglare!

Vi körde Startträning med fokus på hantera båten (backa, snabbasvängar, dubbelslag) men även gippsättningar, segla upp sig genom olika övningar som var kanske korta så det blev tempo = då kände man inte av kyla som var knappt 5g rader!

Efter en lunch på land med varm gå mat och ett väder som inte lockade (regn, vindstilla och kallt) bestämde vi oss för teori på eftermiddagen. Sagt och gjort vi bytte om och riggade ner båten för att bara några minuter senare få kommentaren "-På med seglarkläderna, vi går ut och seglar istället, det blåser nu!!" Man trodde det var ett skämt men efter att vi tittat ut och såg de små, små krusningarna på vattet och att tränarna började klä på sig förstod vi att det inte var ett skämt och jag - efter lite tvång - även om gurra var snabb, gick ut som första båt!

På kvällen fick vi en timmes föreläsning med historier, tips och trix, drömmar, hopp och massa roliga bilder från OS 2008. Vi fick höra Jonas resa genom 49ern och hur resan till hans två (kanske snart) har varit och vad man bör tänka på. Det var riktigt intressant och jag har nog aldrig varit så taggad på att börja segla 49er som den kvällen!!

Söndagen blev bara ett pass på lite över tre timmar, kan dock nämnas att vi var nästan en timme före andra båten ut! Vi var super taggade och att vinden ökade till så där lagom 6-8 m/s var ju inte helt fel! Vi gjorde några riktigt fina gippar och några snabba kryssrundningar att ta med sig! Öven om vi behöver mer  tid i båten så känns det som om det verkligen kan funka. Tyvärr börjar vinter närma sig allt för fort och temperaturen sjunker snabbt vilket i kombination med att mörkret infaller sig allt tidigare kommer göra det svårt att segla mycket längre till.
Synd när det börjar gå bra och man är mega taggad!!!

Tack Rasmus och Jonas och alla andra för ett kanonläger!

Råssnäs 09:00, innan alla kommit ner till sina e-jollar(regnet det öser ner):

Av gurramarcus - 22 oktober 2010 23:15

Idag fick vi ett riktigt bra pass på vattnet! Över tre timmar på vattnet med nästan bara "harstart-långkryss-läns" med fullt häng varje gång! Det blev riktigt bra möjligheter att finslipa på hängtekniken eller att att testa något extra. Jörgen holm från green var där och hade många bra tankar och tips!

Efter träningen var middagen serverad och bastun igång! Kvällen avslutades med att välkomna och visa vägen för de andra lägerdeltagarna som valde att komma på fredags kvällen.

Ekön en fredag morgon, lagom stor förvåning över det vita landskapet!!

Av gurramarcus - 20 oktober 2010 21:57

09:00- 15:30 spenderade vi i Linköpingsuniveritet där vi fick ut 8 st föreläsningar vi ville gå på utan över 20 st! Blandant lyssnade vi på en som handlade om hur man skulle göra den perfekta bottenfärgen till en båt, Dvs ingea gifter = miljövänligt, fast samtidigt effektiv och billig. Ganska intressanta idéer som kanske kan bli verklighet med lite mer forskning.

Vi fick även lite information om ett väldigt stort projekt "ESS" som ska byggas utanför Lund som Sverige står som värd för, tydligen skulle hela kalaset ha en byggkonstnad på 12 Miljarder svenska kronor!! och ca 1 miljard i driftkostnader per år.

Av gurramarcus - 18 oktober 2010 19:45

Vi startade upp veckan med wook! Det blev riktigt bra!!

Gurra hugger in:

Vi har också hunnit med ett svenska litteraturhistoria prov som var ganska klurigt. Efter det körde vi MAQ pass på gymmet.

Av gurramarcus - 14 oktober 2010 22:24

Nu i veckan har vi kört två 29erpass, båda passen har vi varit 3 st båtar! En klar förbättring mot förra årets en båt. Det är kul med några att köra mot!!

Båda passen har det varit lite småkyligt då vinden varit svag och man har inte haft någon fysisk ansträning i båten. Vi har båda gångerna kommit in lite -för- sent, nämnligen när det var helt mörkt och vi fick segla in genom farleden på prickar med lysen (grönt och  rött ljus). Även om det inte var planerat att komma in så sent kunde vi inte hålla oss att vara ute längre, 29er är riktigt rolig!!

I helgen blir första helgen hemma utan segling på väldigt länge, både skönt och lite tråkigt att sässongen är slut..

Kunde det inte blir sommar igen!!!

Av gurramarcus - 10 oktober 2010 10:21

Just nu väntar vi på vind och att dimman ska lätta! Precis som vi gjort många gånger förut, senast i Arkösund väntade vi flera gånger på dimman.

På EM i 29er i sommras väntade vi också på vind ibland...

Tyvärr ser prognoserna inte så lovande, de spår stabil vind vid 2-3 tidigast. Sista varningssignalen är satt till 3.

//Gurra, marcus

Av gurramarcus - 7 oktober 2010 19:32

Idag hade vi studiedag och vad skulle vi kunna göra då, studera? Självklart, fast på vattnet. Vi körde ett dryga 3 timmars pass vid lunch, idag var det fart på schemat och man fick tid att testa olika trim, teknik för balansen och olika styrningsteknik. Vinden var lätt för omväxlingens skulle och för att hålla oss varma försökte vi med diverse övningar i båten. Den helt klart svårast att genomföra var Philips idé om att köra draken samtidigt som man seglade. Dvs. Stå på ett ben, böj dig framåt med det andra benet i linje med överkroppen och tillbaka. Det var svårt, men mest effektivast för att hålla värmen blev armhävningar!!

Båten är packad och imrogon är det fullfart ner till Gottskär för att köra sista kvalet för i höst.

/Marcus

Andra bloggar

Hur förbereder du dig bäst inför ditt mål i segling?
 Tränar i massor - det är mängden som avgör
 Tränar regelbundet och med någon tävling
 Träning och tävling i en blandning
 Bara tävla så man får rutin