teamgurramarcus

Alla inlägg under september 2009

Av gurramarcus - 28 september 2009 23:03

Med vindbyar på 15 m/s, ingen coachbåt och lite lätt skadad gast var det inte precis att man jublade när man kom ner till seglingen och tittade ut över vattnet, så det fick bli B-hallen istället vi var dock 20 minuter sena. Vi kände att vi missade lite mycket på B-halls passet så det blev gymmet efter B-hallen. Nu har jag två prao elever hos mig, de är antagligen helt slut efter alla passen de kört idag.

Jag hoppas att det blåser mindre imorgon så vi kan få komma ut och träna.


gurra

Av gurramarcus - 27 september 2009 10:33

Tja,


Halv elva blev vi hämtade och åkte ner till Rossnäs för att spendera dagen på vattnet på med 29ern. Efter lite meck med båten (Ytterligare lite mer omptimering), stack vi ut med målet att lära oss vart gränsen går, dvs hur mycket man kans pressa båten innan an kappsejsar eller liknade.

Vi valde att stanna innanför udden för att få förhållanden mer lika de i saltsjöbaden. Vinden var ganska varierande men runt 8 meter och ibland mer. För den nya besättningen Hanna/Randi blev det ganska mycket badande men det går bättre och bättre.

Efter att ha kört kryss, undanvind, kryss undanvind i runt 2 timmar åkte vi in för att ladda på med energi.

Tillsammans med laser gänget lett av Johan Wigfors fixade vi pasta och köttbullar. Vi tog en lite längre lunchpaus och pratade igenom hur man ska göra i olika stadier och jag gav även lite "gast" tips till Randi.

Andra passet gick riktigt bra och vi har verkligen hittat stabiliteten och timingen i olika sitvationer, känns som om jag och gurra börjar förstå varandra vilket är viktigt i en tvåmansbåt! Vårat mål med träningen känns uppnått då vi endast kappsejsa några gånger, oftast pga matrial grejer och det känns som vi vet hyfsat vart gränsen går nu.

Känns som om vi är mästare på att slita sönder saker i båten, idag var det ett gennaker skot som höljet gick av på och försvårade för mig då jag bara hade en hal kärna att hålla i.


Vi kom in till sex och vi bestämmde oss för att åka iväg till gymmet, väl påväg dit lyckades jag med det (omöjliga) att vurpa med cykeln, inga stora skador men lite sår här och var, bla på en handen just där skotet löper vilket gör att vi tyvärr inte kunde göra ett förmiddagspass då vinden är hård, (ja, det är sant det blåser mycket idag igen!). Även knät fick sig en smäll men inget allvarligt.

Hoppas kunna köra ett eftermidagspass men vi får se.


Marcus

Av gurramarcus - 25 september 2009 21:51

Idag var vi fria från fysträningen så vi fick sovmorgon till 9:00 skoldagen började med Svenska och sen var det Kemi prov, det var vårt första prov för terminen. När skolan slutat var det raka vägen ner till seglingen. Idag hade vi en annan besättning att segla mot vilket var väldigt givande, de kommer sparra oss fram till olympiska regattan i Stockholm. Imorgon startar träningen 11:00 så då får vi en välbehövd sovmorgon.

Av gurramarcus - 24 september 2009 20:15

Tjenare!


Efter en skoldag med matte, englelska och kemi slutade vi seglare (utom gurra som väljer att läsa spanska) vi 11 och efter att vi ätit åkte vi ner till varamo för att köra pass nummer 2 på windsurfingen. Förra gången gick det bra i början men efter att det ökat blev jag för trött och det mesta gick snett. Med mycket revanchs suget humör kom vi ner till stället lite för tidigt men det var inga problem och en kort tid senare var vi ute på nya äventyr.


Vinden var hård till att börja med och blev sedan väldigt hård. Med vindar runt 14 m/s, uppmätt! Gick det riktigt fort och svårt att balansera brädan då det blåste utifrån med vågor som bröt in på stranden. Efter reletivt kort tid 3 h kände jag att jag började bli trött och ville inte äventyr min precis friska kropp och slutade segla omkring tre.

Riktigt roligt igen och nästa gång är det tävling som gäller, ska bli kul att se vem som blir surfmästare!


  

Gurra från första surfdagen



Nu sitter jag, gurra och resten i vår klass förmodligen och läser igenom det sista inför vårt första prov i morgon, i Kemi.


Marcus

Av gurramarcus - 23 september 2009 21:35

Hej,


Idag började dagen med en väldigt lätt, lätt styrketräning på gymmet för mig eftersom jag har varit sjuk. Men känner mig ändå mycket bättre.

Efter två lektioner i skolan var det sedan tid för att sjösätta 29ern igen efter ett upphåll på två veckor. Känns härligt att få vara tillbaks. Det blåste ganska mycket när vi gick ut ca 7-8 meter, men sedan mojnade det av och vi körde en lång kryss utåt med vågor på runt två meter. Vinden ökade krftigt och vi vände om för att köra läns vilket var väldigt svårt i de höga vågorna kombinerat med den hårda vinden. Vilket resulterade i att trots att vi stog så långt bak det fanns skrov gjorde flertalet vippar på nosen med aktern rakt upp i luften - riktigt häftigt. Farten var enorm och det kändes som om man flög fram, mellan surfarna. Efter lite för många kappsejsningar gick vi in och konstaterade att det inte finns risk för de stora korta vågorna på baggen så nästa gång det är vågor blir det inom skärs.


Äntligen har vi fått våra suvärena bilder från vår Coach Don!! Tack!

Kommer lägga upp några av dem men tyvärr ingen från idag men det kommer!


     

Träning i Motala precis utanför seglargymnasiets anläggningar.


                

Klicka på bilderna för att förstora!


//Marcus

Av gurramarcus - 21 september 2009 17:03

Hej,


Idag var det strålande sol, 14 grader och 4-5m/s när vi kom till Stenungsund. Vi hadde samling och sedan blev jag och gurra dragna ut av min pappa. Väl ute på banan tog jag det lungt och åt lite, eftersom jag fortfarande inte är helt frisk  blev jag tillsagd att selga så lite som möjligt. Femton minuter innan start var jag igång och körde fart med gårdagens stjärnskott Marcus Höglander!


Starten som blev nästan två timmar sen, var en riktigt höjdar start av mig där jag låg väldigt bra med, men - tyvär - slog jag "bara 100 meter" från layline och blev då omseglad av de som gick ut på eller över. Jag tog lärdom från det och gjorde en riktigt fin uppsegling på andra kryssen och slutade 10 imål. Jag gjorde totalt tre riktigt bra starter av tre möjliga. Tyvär en lite för tajt, någon hundradel för tidig som gjorde att jag tyvär fick en BFD i sia racet när j kom imål på en fin 4:e plats!!


Totalt fick jag en serie på: 3, 31, 20, 10, 11, (74 BFD) vilket jag är nöjd med tanke på att jag var och är sjuk och har svårt att prestera fullt men jag är väldigt revanch sugen och taggad på hård träning i vinter inför nästa kval till våren!


Nu börjar veckan med att först vila ut sjukdommen i någon dag till, för att sedan köra fullt ös med 29er från torsdag. Vi har lyckats få en träningsmotståndare, Hanna Klinga (föredetta elev på Gymnasiet) och Randi från Gymnasiet som ska segla mot oss fram till Saltsjöbaden som det är planerat.

Om två veckor i Saltsjöbaden gäller det, sista UVM kvalet för sässongen.


Vi ses!

Marcus

Av gurramarcus - 19 september 2009 21:05

Rapport från Gurra: vägvalet var väldigtsvårt i första racet, det fanns nämligen antydningar till att det skulle bli sjöbris men det var väldigt svårt att veta när den skulle komma. Jag gjorde bra start och var med bra fram tills sjöbrisen kom. Då hade vi kommit halva kryssen och efter det så var det racet kört. I andra racet gjorde jag en bra förstakryss och rundade som sjua vid kryssmärket. Efter det vet jag inte vad som hände, jag tappade ca 20 båtar på länsen och slutade nog tjugonde sist. Efter analys med coachen har vi kommit fram till att jag tappade pga. dålig fart på länsen. I sista racet började det lossna. Jag gjorde en ganska bra start och sen var det bara att bränna vänster. Jag rundade åtta vid första kryssmärket och den här gången tappade jag inte på länsarna. Jag pumpade lite mer än jag gjorde racet innan och så gick jag så att jag fick fri vind. Jag kom i mål vid runt tionde plats. Jag är inte nöjd med dagen men jag har lärt mig av mina misstag och nu är det bara att ta nya tag inför imorgon


Marcus var nöjd med sitt första race men i de två sista kände han av sin sjukdom och kunde därför inte prestera på topp


//gurra

Av gurramarcus - 17 september 2009 23:05

Tja,


Har haft en dag hemma från skolan och träning pga att jag är sjuk, väldigt jobbigt och dålig tajming med tanke på att det är Elitserie i helgen. Men gör allt jag kan för att segla där.

Första tågresan hem gick bra och det tog bara tre timmar och tjugoåtta minuter från Motala till Göteborg, vilket bara är 30 min längre än med bil! Idag har jag bara vilat och laddar inför helgen. Imorgon kommer övriga från gymnasiet till Stenungsund.


Hörde från Gurra att de hade haft en lång och härlig fartträning i onsdags med fokus på kryssbalans - Härligt! Känns tråkigt att missa det..

Håller tummarna för att bli frisk!

Marcus

Presentation

Senaste inläggen

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Andra bloggar

Omröstning

Hur förbereder du dig bäst inför ditt mål i segling?
 Tränar i massor - det är mängden som avgör
 Tränar regelbundet och med någon tävling
 Träning och tävling i en blandning
 Bara tävla så man får rutin
 Seglar inte

Sök i bloggen

RSS

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<<
September 2009 >>>

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards