teamgurramarcus

Alla inlägg den 6 september 2009

Av gurramarcus - 6 september 2009 22:47

Söndagen startade med lätt dimma över land men solit och varmt över havet. Vinden var väldigt väclande men omkring 2 m/s och ständigt skiftande. Första start för e-jollarna var planerad till 10:30 men eftersom det inte var vind på hela banan blev det först en stund med apan.

Rapport från Marcus;

Efter en stunds väntan börjar vinden att trycka på och fröberedelserna börjar (se bilderna). Båtfarten kändes bra och jag går ihop med några från gymnasiet för att kolla av första kryss mer exakt. Efter två kryssar, många tankar och diskussion kändes det som vi hade koll på läget och jag var väldigt taggad inför starten. Femman kom, jag börjar med en kort kryss uppåt för att stämma av vinden, fyran kom så jag börjar länsa tillbaka för att inte äventyra något men då händer det man minst hoppas på. Vinden avtar och den ”korta kryssen” jag precis avklarat blir en väldigt lång läns. Kämpar mot klockan för att hinna under startlinjen före svartflaggen börjar träda i kraft. Sista femton sekunderna var tajt och jag är väldigt nära linjen när det är en minut kvar. Efter en allmän återkallelse ser jag snopet mitt nummer under BFD (blackflagg disk), bara att ladda om och tänka på nästa race!

Andra racet kändes som en evighet bort men var fortfarande taggad men körde denna gång vlädigt safe med en okej start i lä. Hamnar lite i ”skiten” och glider ner en del men fortsätter ut på vänstern, slänger ett öga ut mot andra sidan och det ser bra ut, tar ett slag in men försent. Rundar långt ifrån bra vid kryssrundingen och eftersom vinden gick vänster (som jag trodde skulle hände på första kryssen) blir det en knapp sträckbog runt resten av banan och någon jätte uppsegling var ej möjlig.

Förutom missarna jag gjorde idag är jag ganksa nöjd med regattan och särskilt lördagen med en topp 3! Har gett mycket motivation inför stenungsund om två helger.

Återstår bara att tacka Oxelösunds segelsällskap för ett väl genomfört arragemang och på återsende!

Marcus

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Senaste inläggen

Fråga mig

1 besvarad fråga

Länkar

Andra bloggar

Omröstning

Hur förbereder du dig bäst inför ditt mål i segling?
 Tränar i massor - det är mängden som avgör
 Tränar regelbundet och med någon tävling
 Träning och tävling i en blandning
 Bara tävla så man får rutin
 Seglar inte

Sök i bloggen

RSS

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<<
September 2009 >>>

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards