teamgurramarcus

Av gurramarcus - 21 augusti 2010 21:28

Idag var sista dagen i Göteborg innan allvaret drar igång igen i Motala. Vi börjar på tisdag så måndagen blir till att komma i ordning och in i rutinerna!

Idag har jag fixat med e-jolle nästa hela dagen, har slipat på gelcoten /spacklet som jag la på igår, bytt kompass, fixat med mastringen och packat båten.

Nu har fören på båten "rätt" form igen (utan jack). Men den behöver ett eller två lager gelcot till för att bli riktigt fin, men det får bli nästa gång jag har tid över...vilket vill säga till vintern kanske. För nu drar hösten igång och vi har mycket på gång!!

Marcus

Av gurramarcus - 19 augusti 2010 00:17

Idag var min sista dag hemma och den avslutades med onsdags segling  med 606an idag var även mamma med som förstärkning vilket inte verkade vara helt fel efter som vi van på beräknad tid med nästan 2 minuter.

Imorgon åker hela familjen till fjällen och sen blir jag lämnad i Motala på söndag kväll. Vi åker vid lunch imorgon så det börjar bli lite strässigt med packningen eftersom att jag inte börjat än.

gurra

Av gurramarcus - 17 augusti 2010 21:00

Nu är 606 SM slut för i år. Första dagen var en riktigt fin seglings dag med vindar på 3m/s i början som sen ökade upp till 8 m/s. Det var svårt att seglag i den lätta vinden i början men vi lyckades ganska bra och fixade en topp tio placering. I de två avslutande racen för dagen hade vinden ökat, vi hade problem med att hänga ner båten på kryssarna (vi var mykcet lättare än många andra), men vi gjorde bra starter och gick bra på strategin, så vi var med i topp tio efter kryssarna och sen gick vi riktigt bra på länsarna och vi lyckades länsa upp oss till topp fem i båda racen. Efter första dagen låg vi trea.

Andra dagen bjöd på nästan ingen vind men vi fick igenom ett race. Racet blev extremt långt eftersom att vinden nästan dog helt och det var mest tur om man fick tryck eller inte så vi var ganska nöjda med våran nionde plats. Då tappade vi ner till femteplats men det var bara fyra poäng till tvåan.

Sista dagen liknade de dimmiga dagarna vi hade på elitserien i arkösund. Dimman släppte först vid klockan ett och då kunde vi bara genomföra ett race även sista dagen.  Vi viste att vi var tvungna att göra ett race bättre än nia för att det skulle hjälpa oss (nia var den sämsta placeringen vi hade och vi fick räkna bort en segling).  Efter första länsen var vi riktigt bra med, vi låg femma och då på bronsplats, men vi hade riktigt dålig fart på kryssen och tappade till nia vid kryss märket. Vi gick sen en egen väg på länsen för att kunna segla upp oss, men det gick inte riktigt som vi tänkt oss och vi tappade ytterligare några placeringar och gjorde regattans sämsta segling. Vi slutade till slut på en fetmteplats av 54 båtar, vilket vi är mycket nöjda med, med tanke på hur lite vi tränat.

Gurra

Av gurramarcus - 10 augusti 2010 22:00

Nu är 606 träningen i fullgång idag var andra dagen som jag och pappa tränade denna veckan. Imorgon ska vi träna på kvällen men innan dess ska jag våtslipa hela botten så att vi ska gå så fort som möjligt. Och sen på torsdag börjar tävlingarna med tune up.

gurra

Av gurramarcus - 8 augusti 2010 22:14

Idag kom jag hem för första gången på mer än tre veckor. Jag har seglat Open Week, VM i e-jolle och NM i 29:er Jag har inte haft någon riktig fullträff på någon av regattorna, men jag har inte gjort någon dålig heller. Nu ska jag börja träna upp fysiken igen, det har inte blivigt så mycket fysträning under denna sommaren eftersom att jag har haft så många tävlingar och mycket träning eftersom att det blir mycket byte av båt. Nästa tävling blir SM i 606 som startar på torsdag, så det är nog dags att börja träna nu. Jag har inte seglat 606 på snart ett år.

Av gurramarcus - 6 augusti 2010 09:15

Sista dagen i borstahusen bjöd på mycket sol och väldigt varmt, därav växlande vind i lätta vindar gjorde strategin väldigt svår.

Vi seglade båten bra för det mesta men vi böhver träna mer lättvind. Träna på att segla båten utan att "tänka" dvs känna båten så bra att man bara behöver fokusera på andra båtar och väder/vind.

Kampen om silvret var hårt men vi fick vika oss efter förlust med tre poäng efter de två sista racen. Men vi fick ett brons.

Nu blir det en vecka med semster = träna syrran inför Lilla tjörn runt och semestersegla med familjebåten.

Av gurramarcus - 4 augusti 2010 20:30

Ännu en dag med medelvind! även om de flesta tyckte det var mycket vind, 7-8 m/s. Full trapets på kryssen och glalet snabba bogar på länsen, 29er är super snabb.

Efter en återkallelse i första racet med svartflagg, den första någonsin för oss i 29ern och den här gången tog de inte bara någon utan nästan halva startfältet! Vi klarade oss men i den lätta vinden blev vi 5:a, men vinden ökade och vi laddade upp och fortsatte med serien 2,3,2 även om vi gav de ledande danskarna en match så tappade vi på länsen.

Av gurramarcus - 3 augusti 2010 19:33

Vm är slut, Men många bra minnen och några lite sämre..

Men jag tar med mig spiken i andra racet! Det var riktigt häftigt att ligga först och veta att man seglat bäst i den seglingen.

Men i söndags lastade vi om, laddade batterierna och taggade till inför Nordic week som började idag. Igår var vi med på det internationella lägret Starmakers, med 10-15 29ers.

Idag var en god dag för oss och vi började med en stabil serie, 3, 1, 1, 4, 3, 2. Totalt är det 24 med och bla EM 6:an från danmark är med så motståndet är bra. Nu ligger vi tvåa med 12 seglingar kvar.

Följ seglingarna på http://nordicweek.se

Andra bloggar

Hur förbereder du dig bäst inför ditt mål i segling?
 Tränar i massor - det är mängden som avgör
 Tränar regelbundet och med någon tävling
 Träning och tävling i en blandning
 Bara tävla så man får rutin