teamgurramarcus

Av gurramarcus - 17 oktober 2009 20:29

Fem race har nu blivigt genomförda. Första dagen var det riktigt mycket vind, jag har nog aldrig seglat i så mycket vind i E-jollen tidigare. Startbåten mätte upp 13 m/s i medel och 15m/s i byarna. Den kraftiga strömmen och vågor som kom snätt in från sidan gjorde det hela ännu svårare. I racen gällde det bara att inte kapsejsa, det var kanske bara bland de fem första som ingen kapsejsade. Det var väldigt skilda resultat i första och andra racet, anledningen till det var nog att vissa kapsejsade fler gånger i först och vissa kapsejsade fler gånger i andra, det blev två race första dagen. Jag låg 12a och marcus låg 16 efter första dagen.

När vi kom ner till seglingen idag trodde vi att det blåste lika mycket, men det var inye i närheten av samma tryck i vinden idag. Även idag var det kraftig ström och vågor som kom från sidan. Vi började med att segla två race och sen gick vi in för att vila och äta lite. Efter pausen gick vi ut för att köra dagens sista race. Då hade vinden avtagit rejält det blåste bara 4-6 m/s. Efter dagens race ligger Marcus 14 och jag ligger 22a.

Imorgon säger prognosen att det ska blåsa runt 1 m/s, vi får hoppas att de kommer kunna genomföra de tre racen som återstår.

Av gurramarcus - 15 oktober 2009 17:30

Som planerat åkte vi från Motala runt halv tre för att börja våra ca 7 timmars resa upp mot Horten, Norge.

Vi som åker från Motala är Jag, Gurra, Nils, Randi och Nathalie. Första starten är klockan 13:00 imorgon och håller på till söndag.

Just nu är vi omkring 1 timme från Norska gränsen!

Av gurramarcus - 13 oktober 2009 21:56

Tja,

En historia, en svenska, en matte och en gympalektion. Sedan var det segling som alltid en tisdag. Vi har haft väldigt kallt här i Motala de senaste dagarna och idag var det max 5 grader!! Vilket är kallt, men fortfarande seglingsbart även om det prioriteras mer intensiva övningar och mindre "ligga still och bli kall perioder".

Imorgon ska vi försöka filma mycket för att ytteligare kunna lyfta tekniken ett steg framåt.

Av gurramarcus - 12 oktober 2009 19:05

Måndagmorgon klockan åtta var det matte A kursens första matteprov, ett tvåtimmars pass sedan Engelska. Efter lunch var det en till mattelektion och sedan "b-hall" som vi alltid har varje måndag. B-hallen kallas det för att vi är i b-hallen bredvid Nautilus gymmet. Jocke vår fystränare leder oftast ett väl genomtänkt pass där det nästan alltid är variation vilket gör träningen mycket roligare än att alltid göra samma övningar. Oftast är det en kombination mellan kondition, kodination, styrka och uthållighet. Men ibland även specialicerat på något av det.

Idag var Jocke inte där hela passet och vi fick förtroendet att köra passet själva vilket man direkt såg att några var mer seriösa än andra. Passet lovades att avslutas med innebandy men tyvär blev det inget sånt (vilket är ovanligt) eftersom vaktmästaren låste in våra klubbor av okänd anledning..

I slutet av veckan är det NM i e-jolle i Norge och på torsdag bär det av!

Av gurramarcus - 9 oktober 2009 21:47

Idag bytte vi sista mattelektionen mot segeltrim med Jörgen Holm från green sails. Vädret gick inte att klaga på strålande solsken och ca 4m/s. Passet började med ca en timmes segel teori, när teorin var över gick vi ut på vattnet. Meningen var att vi skulle köra mycket fart, men det var nästintill omöjligt, eftersom att det var otroligt byigt. Det kunde skilja 4m/s och vrida 30 grader så vi körde långa race istället. Passet blev ca tre timmar långt, de tog många bilder på olika segeltrim som vi sen analyserade på samlingen efter passet.

Imorgon är det läger här i Motala, vi kommer vara ca 35 e-jollar. Jag hoppas att det kommer vara lika bra väder imorgon.

gurra

Av gurramarcus - 7 oktober 2009 21:36

Hej igen,

Idag var det en lite annorlunda dag på morgongymmet, vi skulle möta en reporter klockan nio som skulle ta lite kort och fråga lite om träningen. Jag och Gurra var där en stund innan för att värma upp och köra igång så att vi skulle hinna med så mycket som möjligt innan han kom.

Reporten fattade dirket penna och papper för att skriva upp vad vi hette, kom ifrån och andra frågor om våran träning. Jag körde ett överkropssprogram och lite bål, eftersom jag körde ganska mycket ben igår. Det började bra och jag lände mig reletivt pigg, men efter att man på redan tung vikt med bicepspress upp och ner fått göra långt mänga mer än vad man skulle orka ominte kameran vart där och han skulle bara ta "ett kort till" innan man fick den efterlängtade vilan mellan övningarna. Efter att det hänt även på triceps och över-huvud-press var jag helt slut i kroppen men forsatte igenom passet men en glad min.

Efter det följde han med oss på våran Engelska A lektion och jag måste säga att det kändes ganska bra att komma in med en reporter efter sig och säga att han är här för att fota/skriva om mig, gurra och några till på seglargymnasiet. Efter att han tagit lite kort när vi arbetar hårt i engelskan försvann han iväg och dagen flöt på som vanligt.

När man påväg till segling kände att man fick växla ner i vissa nerförsbackar märkte mna att något var fel och att det blåste riktigt mycket! Jodå, vi kom ner till Råssnäs och tittade över vattnet, det blåste väldigt mycket och det blev ingen segling. Cochen uppskttade det till 12-18 m/s men jag tror att det nog var några sekundmeter till! För det blåste riktigt, riktigt mycket. Jag och Gurra satte oss och ner med reporten och han ställde några frågor, tog lite kort och fråga lite fler frågor. Artikeln skulle komma ut nästa vecka och jag ska försöka hitta länken och länka den hit - för han lovade att den skulle finnas på nätet!

Imorgon är det Engelskaprov och segling från två!

Av gurramarcus - 6 oktober 2009 20:39

Hej,

Tisdagens gympa lektion var valfri och vi valde att gå till gymmet istället för att köra lite ben och bål övningar. Efter det stack jag ner och riggade upp e-jollen som jag inte seglat på några veckor. Efter en höst med nästan bara hårdvindspass fick vi vårat första lättvind/svag mellanvinds pass. Skönt men vingligt att vara tillbaka och jag lyckades inte segla båten optimalt och det såg ovant ut. Något Cochen Donning kommenterade med tillsamans kom vi fram till att det var bättre att jag körde lite mer "fart, slag" och efter att gjort några helt godkända slag och kände att ryhtmen var påväg tillbaka seglade jag in för plugga till engelskaprovet på torsdag.

Vi fick också vet att jag och gurra ska bli intervjuade imorgon av en tidning som kommer att följa med oss lite under dagen bla. på gymmet imorgonbitti.

Gurra i garda;

Jag på JEM i Denia

Av gurramarcus - 5 oktober 2009 22:21

Det var UVM kval i helgen i stockholm, vi har seglat riktigt bra men vi hade allt för många enkla misstag, som när vi lädde och räknade fel på varven så vi gick i mål medan de andra seglade ett varv till. Vi slutade trotts alla misstagen på en andraplatts, bästa svenska besättning. Det kommer att bli tajt om plattsen till UVM vi är lite för ojämna och måste segla riktigt bra och helt utan misstag på sista kvalet om vi ska ta plattsen.

Det blev ingen vila i dag häller direkt efter skolan var det B-hall och efter det körde jag lite överkropp på gymmet.

gurra

Andra bloggar

Hur förbereder du dig bäst inför ditt mål i segling?
 Tränar i massor - det är mängden som avgör
 Tränar regelbundet och med någon tävling
 Träning och tävling i en blandning
 Bara tävla så man får rutin