teamgurramarcus

Av gurramarcus - 7 september 2009 21:58

Efter en ganska lung skoldag var det inplanerat tester på schemat.

Testet startade med 3000m löpning på en utomhusbana nära skolan. Det blev extra jobbigt p.g.a den relativt hårda vinden som blev på ena långsidan. Efter det var det armböj och chin.

Löpningen var jag nöjd med och även armböjen, chinsen var tung och gick okej.

Imorgon byter vi stil och ska testa på vindsurfing med seglargänget.

//Marcus

Av gurramarcus - 6 september 2009 22:47

Söndagen startade med lätt dimma över land men solit och varmt över havet. Vinden var väldigt väclande men omkring 2 m/s och ständigt skiftande. Första start för e-jollarna var planerad till 10:30 men eftersom det inte var vind på hela banan blev det först en stund med apan.

Rapport från Marcus;

Efter en stunds väntan börjar vinden att trycka på och fröberedelserna börjar (se bilderna). Båtfarten kändes bra och jag går ihop med några från gymnasiet för att kolla av första kryss mer exakt. Efter två kryssar, många tankar och diskussion kändes det som vi hade koll på läget och jag var väldigt taggad inför starten. Femman kom, jag börjar med en kort kryss uppåt för att stämma av vinden, fyran kom så jag börjar länsa tillbaka för att inte äventyra något men då händer det man minst hoppas på. Vinden avtar och den ”korta kryssen” jag precis avklarat blir en väldigt lång läns. Kämpar mot klockan för att hinna under startlinjen före svartflaggen börjar träda i kraft. Sista femton sekunderna var tajt och jag är väldigt nära linjen när det är en minut kvar. Efter en allmän återkallelse ser jag snopet mitt nummer under BFD (blackflagg disk), bara att ladda om och tänka på nästa race!

Andra racet kändes som en evighet bort men var fortfarande taggad men körde denna gång vlädigt safe med en okej start i lä. Hamnar lite i ”skiten” och glider ner en del men fortsätter ut på vänstern, slänger ett öga ut mot andra sidan och det ser bra ut, tar ett slag in men försent. Rundar långt ifrån bra vid kryssrundingen och eftersom vinden gick vänster (som jag trodde skulle hände på första kryssen) blir det en knapp sträckbog runt resten av banan och någon jätte uppsegling var ej möjlig.

Förutom missarna jag gjorde idag är jag ganksa nöjd med regattan och särskilt lördagen med en topp 3! Har gett mycket motivation inför stenungsund om två helger.

Återstår bara att tacka Oxelösunds segelsällskap för ett väl genomfört arragemang och på återsende!

Marcus

Av gurramarcus - 5 september 2009 22:20

Idag har vi bjudits på nästan helt solklar himmel och 18°C. Vattentemperaturen var på ca 12°C och det har blåst 7-5 m/s avtagande till 2 m/s. Idag seglade vi fyra av de sex planerade racen. Vi är 125 seglare indelade i fyra olika grupper, varje omgång möts två grupper, så i slutet av regattan har alla grupperna seglat mot varandra två gånger. Gurra är i grön grupp och Marcus är i vit.

Rapport från Gurra:

I de tre första racen (det blåste mer då) hade jag väldigt dålig höjd så jag tappade väldigt mycket efter starterna och halkade ner i skitvinden bakom de andra båtarna. I de två första racen rundade jag ganska långt bak vid första kryssrundningen, men jag gjorde jätte fina första länsar i båda racen och tjänade 20-15 båtar på båda länsarna jag tror jag slutade runt 20 i båda racen. I tredje racet gjorde jag en jättebra start i lovart men jag lyckades ändå driva ner under de andra båtarna efter ett tag. Som tur var hade jag ingen i lovart och kunde slå mig fri. Jag kom loss ganska så bra och kunde segla i fri vind nästan hela första kryssen och rundade kryssmärket som ca 20 båt sen seglade jag som vanligt upp mig några båtar på länsen, men inte lika många båtar som i racet innan. Jag rundade länsmärket som ca 15 och höll den placeringen in i imål.

Inför sista racet avtog vinden till runt tre m/s (perfekta vindar för mig) nu hade jag varken höjd eller fart problem. Jag gjorde en bra start i lä och sen var et bara att gå med fältet. Jag rundade som fyra vid kryssmärket och sen tjänade jag som vanligt på länsen och rundade som trea vid länsmärket. På sista länsen tappade jag sex båtar, en av anledningarna var att jag kom ut i täcktvind av kryssande båtar och så var halva båten fylld av vatten eftersom att mins självlänsar läcker. När jag tappat några båtar blev jag så frustrerad så att jag började pumpa extra mycket och då fick jag gul flagg av domaren (då måste man göra en 720°). Jag gick i mål som 10. Efter seglingarna var det grillning med gymnasiet hamburgare med pommes.

//gurra

Av gurramarcus - 4 september 2009 20:55

Hej!

Nu är vår blogg igång. Vi kommer att skriva om våran 29:er och E-jollesegling vi kommer även att skriva om livet på seglargymnasiet.

Kort presentation om oss:

Gustav "gurra" Petterson seglade optimistjollen innan han började segla E-jolle. Han har bland annat seglat två VM, ett EM, vunnit ett JSM och lag SM. Nu har han börjat på Motala seglargymnasium. Han kommer från Karlshamn (ligger i blekinge) och seglar för OTS (Optimistjolle klubben Timan Sölvesborg).

Marcus Anjemark seglade också optimistjollen innan han gick över till E-jollen, han har seglat JEM, 2 JoNM, vunnit regionrankingen i R5, vunnit lag-sm. Han bor i Göteborg och seglar för RÅSS. Han har börjat i Motala Seglargymnasie nu i höst.

I somras bestämde vi oss för att satsa på 29:er till UVM 2010, första kvalet var förra helgen och gick okej, vi slutade trea i tävlingen och ligger tvåa på kvalen. Nästa kval går i Saltsjöbaden, Stockholm.

Ha det gött!

Gurra och Marcus

Av gurramarcus - 4 september 2009 17:51

Tja!

Nu är vi på väg till första elitserien i Oxelösund.

Gurra marcus

Av gurramarcus - 3 september 2009 12:00

Kommer igång inom kort.

Andra bloggar

Hur förbereder du dig bäst inför ditt mål i segling?
 Tränar i massor - det är mängden som avgör
 Tränar regelbundet och med någon tävling
 Träning och tävling i en blandning
 Bara tävla så man får rutin