teamgurramarcus

Av gurramarcus - 19 september 2009 21:05

Rapport från Gurra: vägvalet var väldigtsvårt i första racet, det fanns nämligen antydningar till att det skulle bli sjöbris men det var väldigt svårt att veta när den skulle komma. Jag gjorde bra start och var med bra fram tills sjöbrisen kom. Då hade vi kommit halva kryssen och efter det så var det racet kört. I andra racet gjorde jag en bra förstakryss och rundade som sjua vid kryssmärket. Efter det vet jag inte vad som hände, jag tappade ca 20 båtar på länsen och slutade nog tjugonde sist. Efter analys med coachen har vi kommit fram till att jag tappade pga. dålig fart på länsen. I sista racet började det lossna. Jag gjorde en ganska bra start och sen var det bara att bränna vänster. Jag rundade åtta vid första kryssmärket och den här gången tappade jag inte på länsarna. Jag pumpade lite mer än jag gjorde racet innan och så gick jag så att jag fick fri vind. Jag kom i mål vid runt tionde plats. Jag är inte nöjd med dagen men jag har lärt mig av mina misstag och nu är det bara att ta nya tag inför imorgon

Marcus var nöjd med sitt första race men i de två sista kände han av sin sjukdom och kunde därför inte prestera på topp

Av gurramarcus - 17 september 2009 23:05

Tja,

Har haft en dag hemma från skolan och träning pga att jag är sjuk, väldigt jobbigt och dålig tajming med tanke på att det är Elitserie i helgen. Men gör allt jag kan för att segla där.

Första tågresan hem gick bra och det tog bara tre timmar och tjugoåtta minuter från Motala till Göteborg, vilket bara är 30 min längre än med bil! Idag har jag bara vilat och laddar inför helgen. Imorgon kommer övriga från gymnasiet till Stenungsund.

Hörde från Gurra att de hade haft en lång och härlig fartträning i onsdags med fokus på kryssbalans - Härligt! Känns tråkigt att missa det..

Håller tummarna för att bli frisk!

Av gurramarcus - 14 september 2009 21:50

hej!

Idag har det varit en lång dag. Min dag började 05.00 med uppstigning för att ta tåget till motala. Efter skolan var det tester i B-hallen och även cirkel träning där. Efter B-hallen hade vi fortfarande lite energi kvar så vi ettor gick ner och körde överkropp på gymet. Nu sitter jag och Marcus hoss Marcus Höglander och har presic satt in två maffiga pizzor i ugnen.

Gurra

Av gurramarcus - 13 september 2009 20:43

Hej,

Idag var det segling nere i Råssnäs med övriga deltagare på Motalas läger. Det blåste runt 7 meter när vi kom ner och Fredrik förklarade att vi idag skulle köra en träning med högt tempo och mycket teknik - och så blev det!

Vi startade med att köra slag/gipp på signal, med e signal = slag/gipp, två signaler = 360, tre signaler = byta håll (börja länsa eller kryssa). Dett gjorde att tempot blev väldigt högt utan någon vila, riktigt jobbigt och väldigt bra att göra slag och gippar i stressiga sitvationer som det kan bli på tävlingar.

Då vinden var väldigt byig och skiftande i styrka mellan 4-9 meter/sekund blev det ett pass med mycket omtrimning och kämpa. Härligt!

Efter köttfärssås och spagetti avslutades lägret med att köra race sista passet. Banan var enkel kryss-halvind-läns-halvvind bana med väldigt stor tryckskillnader och väldigt tydliga, vilket gjorde att det var väldigt viktigt att titta upp i banan. Racen gick mestadels bra med topplaceringar och en vinst.

Motivationen är på topp och imorgon har vi fler tester, får hoppas det går bra även om jag körde slut på mig idag på seglingen.

Träna hårt!

Av gurramarcus - 12 september 2009 20:53

Tja,

Idag var det läger i Motala för E-jolle och laser i alla nivåer. Det kom 35 st glada seglare utifrån och tillsammans med oss var vi runt 50 st seglare.

Vi delades in i olika grupper beroende på nivå, jag var i "elitgruppen" med Fredrik Bergström som tränare.

Kl. 10:00 var det samling och genomgång av dagen, efter det kort snack om vad vi skulle göra. Förmiddagens fokus var på fart och boathandling. D.v.s att vi körde fart i två timmar vilket kändes bra för det mesta, jag körde mest med Nisse och Hampus från gymnasiet. Det var ganska lätt vind (ca 2 m/s) och stora tryckskillnader vilket gjorde att det var viktigt att höja blicken och va med på när trycket kom och gick.

Till lunch serverades köttbullar och spagetti med ketchup, saft och bröd tillagat av två duktiga triatlet tjejer. På samlingen gick fredrik igenom några film klipp och sedan var det bara ut och köra igen med sikten inställt på normala kryss och länsar (ca 10 minuters kryss). Jag fokuserad mest på hägtekniken och det gick bättre och bättre även om det är svårt att hitta den perfekta tekniken.

Efter attt ha seglat totalt sex och en halv timme seglade vi in och hade en samling med video genomgång och bra att tänka på saker.

Imorgon är det ombytta och klara klockan nio!

Stort tack till Fredrik Bergström för alla tipsen idag,

Av gurramarcus - 11 september 2009 22:14

Det var pirattema för årets seglarfoto. Efter skolan blev det gymmet, för att köra ben och armar. Efter gymmet var det bara ett snabbt stopp i lägenheten för att packa ihop all tvätt som jag skulle ta med, innan jag gick ner till stationen för att ta tåget hem. Marcus stannar kvar i Motala för att vara med på lägret nu i helgen. Det kommer att vara runt 35 seglare med på lägret, så vi får hoppas att det blir bra seglings väder.

Av gurramarcus - 9 september 2009 23:46

Hej,

Idag körde vi på gymmet innan skolan, det gick bra och jag körde mest ben och bål, armarna var ganska trötta sedan vindsurfingen igår.

Efter skolan var det raka vägen ner till seglingen, snabbt rigga upp 29er och sedan iväg! Det blåst ganska bra och vi gick fort! Gipparna sitter mycket bättre än för bara några träningarn sedan. Vi har också börjat träna på en nya slag teknik - Hoppas hinna sätt perfekta slag innan Saltsjöbaden om några veckor. Så innan det sattsar vi på mycket teknik.

Imorgon kör vi också 29ern och jag hoppas på att kunna lägga ut några härftiga bilder - om det blåser!

Ha det gött!

Av gurramarcus - 8 september 2009 22:26

Det var vi ettor som skulle hålla i den sociala aktiviteten och den här gången blev det vindsurfing med korvgrillning efteråt. Vi kom ner vid tvåtiden till surfområdet i Varamoholåen. Vi som inte hade surfat fick en grund kurs hur man styr båten gippar och slår. När det var klart var det bara att byta om och sticka ut. I början blåste det inte så mycket men efter en timme kom det riktigt fint tryck på ca 8m/s. Då blev det betydligt svårare, i början låg jag mest i vattnet men efter ett tag när man fått lite teknik gick det bättre. På slutet lyckades jag till och med komma upp i planing några gånger. När jag varit ute på vattnet i ca 4h och knappt orkade hålla i seglet var det dags att dra in. Inne på land bjöds vi på grillad korv och saft.

Det var en riktig rolig aktivitet, det var även bra för segling känslan och det gav minst lika bra fysträning som ett gym pass. Jag är helt säker på att jag kommer sova gott inatt. Imorgon blir det upp klockan sju för att hinna med en runda på gymmet innan skolan börjar.

Andra bloggar

Hur förbereder du dig bäst inför ditt mål i segling?
 Tränar i massor - det är mängden som avgör
 Tränar regelbundet och med någon tävling
 Träning och tävling i en blandning
 Bara tävla så man får rutin